Trapeziumvormige plaatstalen carport: planning, montage & geïsoleerde zijwanden

Een trapeziumvormige carport van plaatstaal biedt voertuigen een voordelige bescherming tegen weersinvloeden. De robuuste plaatstalen dakbedekking overtuigt door zijn duurzaamheid, snelle installatie en lage kosten. Plaatstalen trapeziumplaten zijn ideaal voor carportoverkappingen en zijn verkrijgbaar in verschillende profielhoogten en kleuren.

Maar hoewel trapeziumplaten bewezen eigenschappen hebben als dakbedekking, zijn er duidelijk zwakke punten als het gaat om zijwanden. Als je een gesloten carport wilt ontwerpen, moet je voor de wandbekleding kiezen voor moderne sandwichpanelen. Die bieden een betere bescherming, isolatie en comfort.

Wat is een carport van trapeziumplaat?

Een carport met trapeziumplaten is een open of gedeeltelijk gesloten afdak voor voertuigen met een dak van geprofileerd plaatstaal. De trapeziumvormige golf geeft het dunne plaatstaal (meestal 0,5-0,75 mm) de nodige stabiliteit voor de dakbedekking.

Carports van trapeziumplaat worden voornamelijk aangetroffen op vrijstaande huizen, appartementencomplexen en commerciële panden. Ze beschermen voertuigen tegen regen, sneeuw, hagel en UV-straling. De installatie is eenvoudig en het gegalvaniseerde, gecoate oppervlak garandeert een levensduur van 25-35 jaar.

Typische ontwerpen:

  • Enkele carport voor 1 voertuig
  • Dubbele carport voor 2 voertuigen
  • Carport in rijen voor meerdere parkeerplaatsen
  • Open (alleen dak) of gesloten (met zijwanden)

De constructie bestaat uit een draagstructuur (houten of stalen palen), gordingen als dakonderconstructie en de trapeziumvormige plaatstalen bekleding. Optioneel kunnen zijwanden of een achterwand aan de weerzijde worden bevestigd.

Een carport met trapeziumplaten plannen

Carportvergunning en bouwrecht

De vergunningsplicht voor carports verschilt per deelstaat en gemeente. Over het algemeen geldt het volgende:

vergunningsvrij vaak tot: 30-50 m² overdekt oppervlak (afhankelijk van de deelstaat), afstand tot de erfgrens aangehouden, geen gesloten wanden tot de straat

Vergunningplichtig meestal voor: Grotere carports, randbebouwing, gesloten ontwerpen, afwijkingen van het bestemmingsplan

Belangrijk: de bouwvoorschriften moeten ook worden nageleefd voor carports die niet vergunningsplichtig zijn: Afstand, nokhoogte, dakhelling, ontwerpspecificaties. Een bouwmelding kan vereist zijn.

Controleer voordat u met de bouw begint bij uw bouwvergunninginstantie of een vergunning vereist is. Niet-toegestane bouw leidt tot boetes en in het ergste geval tot de verplichting om het gebouw af te breken.

Dakhelling en constructie

Voor trapeziumplaten is een minimale dakhelling van 5° (8,7%) vereist, maar 7-10° (12-17%) wordt aanbevolen voor een betrouwbare waterafvoer. Als de helling te laag is, hoopt het water zich op, wordt de sneeuwbelasting kritiek en wordt de levensduur korter.

Ontwerpoverwegingen:

  • Gordingafstand is afhankelijk van de profielhoogte (meestal 1,5-2,5 m)
  • Houd rekening met sneeuwbelasting van de regio
  • Houd rekening met windbelasting, vooral voor open carports
  • Statische controle van de verbinding met het bestaande gebouw

De statica moet rekening houden met het dode gewicht, de sneeuwbelasting en de windbelasting. Voor grotere carports of speciale constructies is een constructieberekening nodig. U kunt de vereiste sneeuwbelasting voor uw project berekenen om de juiste constructie te kiezen.

Installatie van de trapeziumvormige plaatstalen dakbedekking

Onderconstructie en bevestiging

De onderconstructie van een carportdak bestaat meestal uit gordingen (houten of stalen profielen) die op de steunen rusten. De afstand tussen de gordingen hangt af van de profielhoogte van de gekozen trapeziumplaat.

Bevestiging: Trapeziumplaten worden uitsluitend in de opstaande nokken (op de profielen) bevestigd met zelfborende trapeziumplaatschroeven. Elke schroef heeft een EPDM afdichtingsring nodig om het binnendringen van water te voorkomen. De bevestigingsafstand is meestal elke 3-5 profielrillen.

Belangrijk: De schroeven mogen niet te vast worden aangedraaid. De afdichting moet licht worden samengedrukt, maar mag het plaatmetaal niet vervormen. Te vast aandraaien beschadigt de coating en vermindert het afdichtingseffect.

De trapeziumplaat leggen

De plaat wordt haaks op de dakhelling gelegd, te beginnen aan de kant die van het weer af wijst:

  1. Lijn de eerste plaat nauwkeurig uit en bevestig deze tijdelijk.
  2. Overlap de tweede plaat: minstens een halve profielgolf
  3. Druk de banen samen op de naad voor een optimale afdichting
  4. Definitieve schroefverbinding na volledige uitlijning
  5. Plaats de dakgoot en bermgoot als afwerking

De overlapping in de lengterichting is 150-300 mm, afhankelijk van de dakhelling. Voor lagere dakhellingen is een grotere overlapping nodig. Trapeziumplaten kunnen in de fabriek in lengtes tot 12 meter worden gemaakt, zodat dwarsverbindingen vaak niet nodig zijn.

Design: Trapeziumplaten zijn verkrijgbaar in verschillende RAL-kleuren. Standaardkleuren zoals RAL 7016 (antracietgrijs), RAL 9002 (grijswit) of RAL 9006 (aluminiumwit) zijn geschikt voor de meeste gebouwen.

Carport zijwanden: open of gesloten?

Voordelen van gesloten carports

Terwijl open carports alleen het dak beschermen, biedt een gesloten carport aanzienlijk meer voordelen:

Betere bescherming tegen weersinvloeden: gesloten zijwanden beschermen tegen regen, sneeuw en wind die tegen de zijkanten slaat. Voertuigen blijven droger en de deursloten bevriezen niet.

Veiligheid: Gesloten carports met afsluitbare deuren beschermen tegen diefstal en vandalisme. Waardevolle voertuigen, fietsen of tuingereedschap zijn beter beschermd.

Veelzijdig gebruik: Een gesloten carport wordt niet alleen gebruikt als afdak, maar ook als opslagruimte, werkplaats of hobbyruimte.

Waardevermeerdering: Gesloten carports verhogen de waarde van het onroerend goed meer dan open constructies.

Echter: Voor een volledig gesloten carport is vaak een bouwvergunning nodig, zelfs als een open carport geen vergunning nodig zou hebben. Informeer hier van tevoren naar bij de bouwautoriteiten.

Trapeziumplaat als gevelbekleding

Veel bouwers gebruiken trapeziumplaten niet alleen voor het dak, maar ook voor de zij- en achterwanden. Het wordt verticaal of horizontaal geïnstalleerd op een onderconstructie op dezelfde manier als de dakbekleding.

Voordelen: Uniforme uitstraling met het dak, kosteneffectief, snelle installatie, weerbestendig

Nadelen: Geen thermische isolatie, geen geluidsisolatie, condensvorming aan de binnenkant, geen inbraakbeveiliging, onaantrekkelijk uiterlijk

Trapeziumplaatwanden zijn geschikt voor louter bescherming tegen weersinvloeden voor open of halfopen carports. Voor gesloten carports met hogere eisen zijn er echter duidelijke zwakke punten.

Probleem: ongeïsoleerde trapeziumplaatwanden

Plaatstalen trapeziumwanden bieden praktisch geen thermische isolatie. Dit leidt tot problemen bij gesloten carports die gebruikt worden als werkplaats, opslagruimte of voor temperatuurgevoelig gebruik:

Condensatie: In de winter condenseert vocht aan de koude binnenkant van de trapeziumplaat. Druipende condensatie beschadigt opgeslagen voorwerpen en bevordert corrosie.

Temperatuurschommelingen: Zonder isolatie warmt de carport aanzienlijk op in de zomer en is hij ijskoud in de winter. Het is onaangenaam om als werkplaats te gebruiken.

Geen geluidsisolatie: Trapeziumvormig plaatstaal biedt praktisch geen geluidsisolatie. Regen stort hard neer op het plaatstaal, lawaai van buiten dringt ongehinderd door.

Geen stabiliteit: Dun trapeziumvormig plaatstaal (0,5-0,75 mm) is gevoelig voor vervorming en biedt geen bescherming tegen inbraak. Een schop is genoeg om door het plaatmetaal heen te breken.

Onaantrekkelijk uiterlijk: Van binnenuit toont trapeziumplaat de kale metalen achterkant - niet erg uitnodigend voor een werkplaats of hobbyruimte.

Trapeziumplaten zijn daarom geen ideale oplossing voor gesloten carports die comfort, bescherming en veelzijdigheid vereisen.

Geïsoleerde zijwanden met sandwichpanelen

Terwijl trapeziumplaten een economische oplossing blijven voor het dak van de carport, bieden sandwichpanelen voor wanden duidelijke voordelen voor zijwanden en achterwanden. Wandpanelen combineren buitenbekleding, thermische isolatie en binnenbekleding in één in de fabriek gemaakt constructie-element.

Voordelen van geïsoleerde wandpanelen

Geïntegreerde thermische isolatie: sandwichpanelen bereiken U-waarden tot 0,11 W/m²K afhankelijk van de dikte van de kern. De isolerende kern van polyurethaan (PU) of PIR voorkomt condensatie en temperatuurschommelingen.

Geen condensatie: De gesloten constructie met geïntegreerd dampscherm voorkomt het binnendringen van vocht. De binnenkant blijft droog - ideaal voor opslag en gebruik in de werkplaats.

Verbeterde geluidsisolatie: De isolerende kern absorbeert geluidsgolven aanzienlijk beter dan hol trapeziumvormig plaatstaal. De carport is stiller en comfortabeler.

Grotere stabiliteit: Sandwichpanelen met een kerndikte van 40-100 mm zijn aanzienlijk stabieler dan dunne trapeziumplaten. Ze bieden een betere inbraakbeveiliging en zijn beloopbaar (bij dikkere varianten).

Aantrekkelijk uiterlijk: De binnenkant heeft een schoon, gecoat oppervlak. Verschillende lijnen en kleuren zorgen voor een aantrekkelijk ontwerp. Er zijn verschillende RAL-kleuren beschikbaar.

Snelle installatie: sandwichpanelen worden rechtstreeks op de onderconstructie geïnstalleerd - zonder aparte isolatie, dampscherm of binnenbekleding. Eén arbeidsstap vervangt verschillende ambachten.

Onderhoudsvrij: de gesloten constructie minimaliseert de onderhoudsvereisten. Dampschermen of achterventilatie hoeven niet te worden gecontroleerd.

Vergelijking: Trapeziumplaat vs. sandwichpanelen voor carportwanden

Criterium

Trapeziumplaat

Sandwichpanelen

Thermische isolatie

Geen

U-waarde tot 0,11 W/m²K

Bescherming tegen condensatie

Nee, druppelvorming

Ja, droog

Geluidsisolatie

Zeer laag

Aanzienlijk beter

Stabiliteit

0,5-0,75 mm dun

40-100 mm massief

Bescherming tegen inbraak

Vrijwel geen

Aanzienlijk hoger

Uiterlijk interieur

Blank metaal

Gecoat oppervlak

Installatie

Eenvoudig

Eén handeling

Onderhoud

Laag

Onderhoudsvrij

Gebruiksgemak

Beperkt

Hoog

Aanbeveling: Combineer trapeziumplaten voor het dak met sandwichpanelen voor de zijwanden en achterwand. Zo kunt u de kosteneffectiviteit van trapeziumplaten benutten waar dat zinvol is en profiteren van de voordelen van geïntegreerde isolatie voor de wanden. Meer technische details zijn te vinden in onze gedetailleerde gids over sandwichpanelen.

Conclusie: De juiste combinatie van materialen voor uw carport

Een carport van trapeziumplaten is een voordelige en beproefde oplossing voor dakbedekking. Trapeziumplaten overtuigen door hun lage kosten, eenvoudige installatie en duurzaamheid. Voor open of halfopen carports waar alleen bescherming tegen het weer van bovenaf nodig is, blijft trapeziumplaat de eerste keuze.

Zodra je echter zijwanden of een achterwand wilt bevestigen - voor betere bescherming tegen weersinvloeden, veiligheid of gebruiksgemak - worden de beperkingen van trapeziumplaten duidelijk. Een gebrek aan isolatie, condensatieproblemen en een lage stabiliteit maken ongeïsoleerde plaatstalen wanden tot een suboptimale oplossing.

De betere keuze: sandwichpanelen voor wanden gecombineerd met trapeziumplaten voor het dak. Deze combinatie van materialen biedt een optimale prijs-kwaliteitverhouding. Het dak vervult zijn functie op een economische manier, de wanden bieden comfort en bescherming op een modern niveau.

Ons advies: Laat je individueel adviseren over welke combinatie van materialen het beste is voor jouw carportproject. Van een eenvoudige dakbedekking tot een volledig gesloten, geïsoleerde carport, wij bieden passende oplossingen. Succesvolle referentieprojecten tonen de veelzijdigheid van moderne carportconstructies.

Laatst bijgewerkt nov. 2025

Vestigingen en magazijnen in Europa

Vanuit 10 vestigingen leveren wij door heel Europa

Duitsland

Frankrijk

Groot-Brittannië

België / Nederland

Oostenrijk

Ierland

Denemarken